Jak skutecznie zarządzać reklamacjami Klientów

Jak skutecznie zarządzać reklamacjami Klientów

Cele: szkolenie koncentruje się na praktycznych rozwiązaniach stosowanych w wiodących organizacjach w zakresie zarządzania reklamacjami i podejmowaniu działań usprawniających. Uczestnicy szkolenia dowiedzą się jak efektywnie zarządzać reklamacjami, jak identyfikować ich główne przyczyny i wdrażać usprawnienia w organizacji. Istotnym elementem szkolenia są działania zapobiegawcze i prewencyjne w celu uniknięcia reklamacji. Omówimy także jak efektywnie badać satysfakcję Klienta z procesu reklamacyjnego.

 Ramowy program usługi:

  1. Reklamacja to prezent – wprowadzenie
  2. Wymagania ISO 9001 i ISO 10002
  3. Budowanie modelu obsługi reklamacji
    1. reklamacja z perspektywy Klienta i firmy
    2. jak przyjąć reklamację
    3. agregacja danych
    4. analiza danych
    5. efektywna komunikacja
    6. działania usprawniające – proces ciągłego doskonalenia produktów i usług
  4. Proces reklamacyjny – kluczowe wskaźniki
    1. wskaźniki ilościowe
    2. wskaźniki jakościowe
    3. zgodność z regulacjami
  5. Identyfikowanie przyczyn
    1. narzędzia analizy reklamacji (5W2H, Metoda 8G, diagram Ishikawy -przyczynowo- skutkowy, analiza Pareto
    2. najczęstsze przyczyny reklamacji
  6. Reklamacja i co dalej? „Nie zamiatamy pod dywan”
    1. Rekomendacje
    2. definiowanie priorytetów
    3. doskonalenie produktów i usług – proces ciągłego doskonalenia
  7. Jak się ustrzec przed reklamacją – działania prewencyjne
  8. Satysfakcja Klientów z procesu reklamacyjnego
    1. jak badać
    2. co, kiedy i jak komunikować Klientom
  9. Najczęściej popełniane błędy
  10. Przegląd najlepszych praktyk – innowacyjne metody zarządzania reklamacjami- przykłady modeli stosowanych w wiodących firmach z sektora usługowego

Efekty usługi (produkty), efekty uczenia się/kształcenia

Po ukończeniu szkolenia uczestnik będzie:

  • rozumieć wytyczne norm w zakresie obsługi reklamacji i ciągłego doskonalenia
  • posiadać umiejętność planowania procesu reklamacyjnego
  • posiadać świadomość szerokiego spektrum możliwości korzystania z narzędzi analizy przyczyn reklamacji
  • identyfikować najistotniejsze przyczyny reklamacji
  • zastosować odpowiedni sposób komunikacji z klientem
  • znać i zastosować metody badań satysfakcji z procesu reklamacyjnego

 Grupa docelowa: kadra zarządzająca, kadra kierownicza i specjaliści działów jakości, reklamacji, serwisu, analiz, obsługi klienta, Contact Center, wsparcia sprzedaży, marketingu.

Czas trwania: 12 godzin (2 dni)